تعاملات بتهوون با جریان های معاصرش
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده نگار رخگر
- استاد راهنما سیروس یگانه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تا به حال از این زاویه بیشتر به مسئله نگاه شده که هنرمند اثری را خلق می کند و آن اثر، اثر هنری ست. اما از این زاویه کمتر به مسئله نگاه شده که چه شرایط و بستری هنرمند را پرورش می دهد و هنرمند خلاق بر اثر چه شرایطی پرورش می یابد. آنچه در این مطالعه نکت? اصلی ست این مطلب است که عواملی از جمله اوضاع سیاسی یک دوران یا شرایط اجتماعی یک کشور، چه تأثیری در شکل گیری یک ذهن خلاق دارد. بتهوون به عنوان پایه گذار مکتب رمانتیک موسیقی در مرکز توجه این بحث قرار دارد و در یک مطالع? کتابخانه ای سعی در بررسی فضای اجتماعی- فرهنگی و اتفاقات سیاسی دوران زندگی بتهوون همچنین تحولات فلسفی و هنری موثر درشکل گیری عقاید و معیار های زیبایی شناسان? او به عنوان کسی که در تاریخ هنر حرکتی را موجب شد، انجام گرفت. این حرکت را با بررسی سیر تحول چهار سونات از موتسارت به بتهوون مورد شناسایی عمیق تری قرار می دهیم. با توجه به معاصرانی از جمله گوته و ناپلئون و همچنین همدوره بودن او با جنگ های اروپا و انقلاب های آمریکا و فرانسه، بتهوون دارای تعاملاتی با محیط اطراف خود است که در شکل گیری ذهن مستعد او برای تبدیل شدن به یک هنرمند خلاق موثر بودند. هر چند محیط پذیرای وین برای بروز خلاقیت های بتهوون و همچنین حمایت های مالی و عاطفی از وی از جمله دیگرعوامل موثر در این تحول محسوب می شوند.
منابع مشابه
نبوغ کانتی و بتهوون
چکیده نبوغ بیانگر ارزش و عظمت فردی است. اصطلاح نبوغ و تعریف آن یکی از مباحثی است که نظریهپردازان و فلاسفه به معنی یکسانی از آن نمیرسند. در کنار آن همیشه در بحث شاهکارهای هنری نیز مسئله این بوده است که برخی خلق این آثار را منوط به نبوغ خالق اثر دانسته و برخی نیز معتقد بودند که شاهکارهای هنری تنها ثمرة کوشش هنرمند است و مبحثی به نام نبوغ وجود ندارد. کانت یکی از فلاسفهای بود که مبحث نبوغ را در...
متن کاملنبوغ کانتی و بتهوون
چکیده نبوغ بیانگر ارزش و عظمت فردی است. اصطلاح نبوغ و تعریف آن یکی از مباحثی است که نظریهپردازان و فلاسفه به معنی یکسانی از آن نمیرسند. در کنار آن همیشه در بحث شاهکارهای هنری نیز مسئله این بوده است که برخی خلق این آثار را منوط به نبوغ خالق اثر دانسته و برخی نیز معتقد بودند که شاهکارهای هنری تنها ثمرة کوشش هنرمند است و مبحثی به نام نبوغ وجود ندارد. کانت یکی از فلاسفهای بود که مبحث نبوغ را در...
متن کاملسیمای امام رضا (ع) در اشعار شعرای شیعی معاصرش
از اغراض شعری که در آثار شاعران شیعی معاصر امام رضا ( ع) نمود بیشتری دارد،می توان به مدح و رثا و نشر فضائل آن حضرت اشاره نمود.آذین بندی سخن و شعر به فضائل و مناقب ائمه ( ع) همواره مورد توجه شعرا ونویسندگان بوده و به گونه ای بیانگر اعتقاد و احترام به این بزرگواران و حریم ولایت وامامت است و از سوی پیامبر (ص) و ائمه (ع) مهر جواز یافته است.دعبل، « سیمای امام رضا ( ع) در اشعار شعرای شیعی معاصرش » ای...
متن کاملبررسی تعاملات عربستان با شورای حقوق بشر
چکیده متعاقب تأسیس شورای حقوق بشر در مارس 2006، وضعیت حقوق بشر در عربستان در موارد متعددی مورد توجه این نهاد نوظهور قرار گرفت. با توجه به گستردگی، صلاحیت و حساسیت شورا نسبت به نقض حقوق بشر در عربستان این سوال مطرح شد که سازوکارهای نظارتی و مکانیسم های اجرایی شورا چه تأثیری بر تغییر رفتار آل سعود نسبت به رعایت حقوق زنان در درون مرزهای ملی داشته و عربستان تا چه میزان همسو با اید...
متن کاملزمان و مکان کانتى و مصداق آن در موسیقى بتهوون
کانت در کتاب نقد قوهی حکم به نحوهی صدور حکم ذوقی میپردازد، در کنار اینها جایگاه هنرها را نیز با مثالهایی که میآورد بر مبنای زیبایی مطبوعیت و والایی مشخص میکند در این جاست که او نمیتواند به غیر از هنرشعر که برایش همواره جایگاه ویژهای دارد، جایگاه سایر هنرها را به وضوح مشخص کند. در میان هنرها، موسیقی بیشترین تعلیق جایگاه را در نظریات او به خود اختصاص میدهد. برای او موسیقی گاهی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023